20 oktober 2010

Bake kake søte

I dette andre innlegget på akk så lang tid, så tenkte jeg å dele en superduper oppskrift på mammas "Amerikanske Brownies". Det er kanskje den kaken jeg har bakt flest ganger i min bakekarriere - og den er en hit hver gang. Den blir deilig og seig, men ikke like tung som mange andre brownie oppskrifter jeg har prøvd. Et par ting å skrive seg bak øret før man setter igang: mix røren så lite som mulig - og - stek heller to minutter for lite enn to minutter for mye.

(Norske) Amerikanske Brownies
2 egg
280 gram sukker
150 gram smeltet smør (og da mener jeg SMØR)
120 gram hvetemel
1 ts bakepulver
3 ss kakaopulver
2 st vaniljesukker (evt. 1 ts vaniljeessene - egentlig bedre)
100 gram

Så gjøres som følger:
1. Smelt smør
2. Pisk eggedosis
3. Bland smeltet smør og eggedosis
4. Miks hvetemel, bakepulver, kakao og vaniljesukker
5. Sikt det tørre i ”smørredosisen” og vend inn
6. Hell smeten over i en bakepapirkledt liten langpanne
7. Hakk mandler og dryss over
8. Ovn: 225 grader celsius i ca 15 minutter (følg med!)
9. Enjoy

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar